Ładowanie...

GWAR CHMAR – instalacja liternicza

strona główna  /  oferta  / GWAR CHMAR – instalacja liternicza

GWAR CHMAR – instalacja liternicza

Aleksandra Toborowicz

Instalacja „Gwar chmar", w tłumaczeniu „Typo Noise" lub „Mass Mess", odwołuje się do nadmiaru informacji we współczesnym świecie, chaosu umysłu zaatakowanego przez chorobę o nazwie "Mass Mess" - efektu oddziaływania marketingu i mediów.

Instalacja jest interaktywna i multimedialna (dźwięk oraz video), odbiorca może ten szum informacyjny nie tylko usłyszeć, ale również zobaczyć zarówno z zewnątrz jak i od środka.

Instalacja odwołuje się również do zarejestrowanego ulicznego hałasu, gwaru, szumu informacyjnego, który towarzyszy człowiekowi w mieście atakując go zewsząd poprzez zasłyszane słowa i dźwięki o rozmaitym znaczeniu, dojrzane szyldy, reklamy i inne komunikaty wizualne, SMSy czy rozmowy telefoniczne i wiele innych – oddaje charakter gwaru miasta. Jest zatrzymanym na chwilę wycinkiem tego gwaru: tekstów, mowy werbalnej i niewerbalnej, poszarpanych myśli, słów wypowiadanych w pośpiechu, mowy potocznej, zapisem zbiorowego strumienia świadomości przemieszczających się w różne strony ludzi – w formie typograficznego prostopadłościanu.

Słowa, zdania zarówno zasłyszane w mieście jak i widoczne w instalacji często są absurdalne, pourywane, niektóre fragmenty zupełnie nieczytelne. Odbiorca postawiony jest przed wyborem / dylematem – czy ma poddać się aktowi patrzenia / dotykania czy czytania – a więc czy percepcja odbywa się na poziomie estetycznym czy intelektualnym. Instalacja jest zapisem tego, co w codziennym życiu dostępne jest zmysłom wzroku i słuchu, przetransponowanym na język wzroku i dotyku, którym towarzyszy tło dźwiękowe gwaru – jest otwarta na kontakt z odbiorcą.

Podkreślony został wielowymiarowy, dynamiczny aspekt typografii, wychodzący daleko poza jej pierwotną funkcjonalność. Linearność i jednokierunkowość komunikacji została przetworzona za pomocą instalacji w formę o charakterystyce wielokierunkowej. Biorąc pod uwagę jednakową wagę, jaka została przyłożona do formy i treści instalacji, można ją uznać za formę liberacką.

Projekt zrealizowany został w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska" w 2010-2011 roku w Krakowie.

Wystawy:

2011 – Galeria Onamato, Kraków

2012 – Księgarnia Lokator, Kraków

2016 – Sharjah Art Museum, Sharjah Calligraphy Biennial, wystawa "Manifestation in Dot", Sharjah, Zjednoczone Emiraty Arabskie

2016–2017 – RenArt Gallery, Stambuł, Turcja

2017 – Galeria Grunning, wystawa "Motion", Kraków